Hjem » Nyheter » Årskortpris 2025

Årskortpris 2025

På årsmøtet vedtas budsjett for 2025, og det er direkte avhengig av årskort priser og andre betalinger vi får fra våre aktiviter.

Vi vil gjerne modernisere og holde flyparken i topp stand, men har du tenkt over hvordan dette finansieres?

Økonomi, penger, budsjett er kanskje ikke veldig spennende, håper uansett at tar en titt på hvordan dette beregnes.

Driften finansieres med lån og inntekter fra årskort, ulike støtteordninger og medlemskap. Kostnadene er nedbetaling av lån, renter, forsikringer, diverse avgifter for flydrift, flydeler og drift av klubben generelt.

Kostnadene varierer år for år, så når MI vingene lakkeres eller nye radioer kjøpes inn gir dette store utslag i regnskapet. Det er derfor viktig å lage et budsjett som beregner hvor mye penger vi har på bok minst fem år frem i tid.

Budsjettoverslaget til høyre går frem til 2032. Her er det med kostander til lakkering av DE, nye fallskjermer, og nedbetaling av lån med renter. Rentenivå er 6% noe år fremover og prisstigning er satt til 5% for løpende utgifter.

Erfaringen er at denne måten å beregne budsjettet på stemmer godt med hva vi har av penger i banken. Det gir god forutsigbarhet og plan for driften av GSFK.

Hva vedtas på årsmøtet?

Budsjettet vedtas år for år, samtidig er det viktig å ha et langtidsbilde på kostnader og inntekter. Vi utjevner kostandene for den enkelte over tid ved å justere priser på årskort og andre betalinger litt hvert år. Målet er å ha en tilstrekkelig buffer i banken og en investeringsplan som sikrer drift over tid. Erfaringsmessig bør vi ha mellom 200′ og 250’kr i banken og bygge opp kapitalen før større investeringer.

Nå er det et ønske om å oppgradere flyene med transpondere og flycomputer. Det er søkt om støtte og kanskje får vi midler. Investeringen er på 50 000 for transponder og tilsvarende for flycomputer. Øker vi årskortprisen med 1000 kr har vi dekket kostnadene til transponder flycomputer etter fire-fem år. Verdt å tenke på når vi skal vedta budsjettet.