I cockpit er det instrumenter som skal hjelpe piloten med å fly sikkert ved å angi flyets hastighet, høyde og kurs. I et seilfly er det i tillegg instrumenter som indikerer den vertikale luftstrømmen, det vil si vinne høyde.
Hastighet
På et seilfly er hastighet målt i km/t, dette er vanligvis målt i knop (knots) i andre luftfartøy. Instrumentet er fargekodet som en indikasjon på flyets egenskaper og begrensinger.
Det grønne området går fra minste hastighet flyet kan operere i (flyet staller) til maksimal fart uten begrensninger på rorbruk eller turbulent luft.
Den gule trekanten i det grønne området er farten hvor flyet har laveste synk, det vil si den optimale farten når man ønsker å stige opp så raskt som mulig.
I det gule området er det begrensninger på rorbruk og hvor mye turbulens flyet tåler. Overskrider man denne grensen kan dette skade flyet.
Maksimal hastighet er absolutt, over denne risikerer man å skade flyet eller miste kontrollen.
Vario – stigemåler
Det er to variometerindikatorer. Instrumentene måler små endringer i lufttrykket kombinert med hastighet og hastighetsendring for å vise om flyet stiger eller synker.
Det elektroniske instrumentet gir fra seg lyd som indikasjon på stig eller synk slik at man slipper å følge med på instrumentet hvis man flyr sammen med mange andre seilfly. Det angir også høyde
Det mekaniske instrumentet er drevet direkte av lufttrykkendringen og hastighetsendringen tilsvarende som det elektroniske instrumentet. Forskjeller er at det kun er visuell indikasjon, og at det virker uten strøm.
Kompass
Alle fly skal ha et kompass som viser magnetisk kurs.
Radio
Flyene er utstyrt med en egen flyradio som brukes i kommunikasjon med bakke eller med andre fly.
Flycomputer
For navigasjon og beregning av riktig flyhastighet har seilfly en spesiallaget datamaskin lagt til dette formålet. Den mottar ulike data som GPS posisjon, hastighet og høyde og gir piloten informasjon tilbake om kurs og optimal fart. I dag er den ofte erstattet med en app til mobiltelefon som gjør mange av de samme beregningene.
G-måler
Instrumentet måler hvilke G-krefter som påvirker flyet, for eksempel under acrobatikk.
Kollisjonsvarsler
Seilfly har et eget system, FLARM som varsler om det er andre fly på kollisjonskurs. Det er et viktig hjelpemiddel i tillegg til at piloten alltid må holde utkikk etter andre fly.