Flyene skal kun dyttes i helt inne ved vingeroten og i nesa for glassfiberfly. (ikke dukfly). Dette betyr maksimalt 4 personer. Den 4. holder og styrer med vingetuppen – uten å bruke makt.
Mange dukfly skal ha en mann bak som løfter opp halen i håndtaket . Halesporen er ikke designet for røff behandling på bakken og flyene har derfor monterte håndtak i halen. Løft i håndtakene ikke i høyderoret.
Vi dytter i nesa ned på flyene når vi skal svinge det rundt tomt. Sitter det folk i flyet så er det mest ryggvennlig og raskest at en person presser bakkroppen ved halerota på flyet forsiktig ned.
De fleste fly håndterer vi på bakken med ”dolly” på. Dolly’n fester man bak ved å løfte opp bak på kroppen med et ben på hver side av flyet. Lås fast flyet mellom bena og du kan feste Dolly’en med begge hendene. Se bare opp for pitot røret rett over hodet.
Når flyet skal parkeres for kvelden kan det bli demontert og satt inn i en flytilhenger, fortøyd ute ved hjelp av vingestøtter og ballast som holder vingene fast eller trillet inn i en flyhangar hvor det sikres mot å bevege seg.
Et seilfly skal alltid sikres slik at det ikke kan bevege seg umiddelbart når det parkeres:
Denne praksisen gjelder uansett hvor flyet står, enten det er ute eller inne.
Når et seilfly skal flyttes, og spesielt inne i en hangar med mange andre fly, er det viktig å være flere personer som er med på prosessen. Når flyene skal inn og ut av hangaren skal det være minst tre mann som håndterer flyene. Det er trangt i hangaren, og det er lett å miste kontrollen og slå borti vegger eller andre fly. Parkerte fly skal sikres med dekk over den ene vingetippen.
Mange skader skjer unødig ved transport eller oppbevaring av fly.