Når et fly blir brukt hele dagen av mange piloter vil det bli en del rusk som samles nede i cockpit. Glassfiberflyene bør støvsuges ofte innvendig da de blir brukt til øvelser som kan forårsake litt negativ G. Da kan grus og annen skitt flytte seg rundt inni flyet og det er også et sikkerhetsproblem at støv og sand fyker rundt i cockpiten. Sand og støv legger seg også i lagre, wiregjennomføringer og andre glideflater.
For at dette ikke skal slite unødig på glassfibergulv og mekaniske deler skal derfor sete og dørk støvsuges jevnlig.
Ta ut fallskjermer, loggbøker, matpakker og annet som ikke skal ligge i flyet over natta. Batterier tas ut til lading hvis de ikke lades i flyet.
Følg flyet og klubbens instruks når cockpit støvsuges.
Hooden eller canopy kan av og til ha behov for en vask, både fra fingermerker og smuss utenfra. Plexiglasset skal behandles varsom med vaskemidler som anvist slik at det ikke blir riper eller mattes ned.
Hooden vaskes forsiktig. Husk ren bøtte, rent vann og rene hender. Tørk av med pusseskinn merket ”HOOD”.Under vintervedlikeholdet og noen ganger i løpet av sesongen renses hooden med for eksempler Plexus Plastic Cleaner. Les bruksanvisning på boksen. Bruk bomullskluter eller mikrofiberkluter beregnet for plexiglass
Unngå å ta på plexiglasset med fingrene. Det er ikke noe mer irriterende enn å fly i timesvis mens man glaner på fettete fingermerker rett i synsfeltet. Jo mer man må ta på glasset jo mer må man vaske det, og desto mer slites det.
Fly aldri med en møkkete Hood. Da risikerer du i motlys å miste all sikt, og det er naturligvis lite trygt! Husk, hvis du flyr om kvelden og mister et fly av syne fordi hooden er møkkete, så skal du ned og lande.
Følg flyet og klubbens instruks for vask av hooden.