| 2.4 | Før vi flyr | 18 |
| 2.4.1 | Standardisering | 18 |
| 5.2 | Flyslepet | 22 |
| 5.2.1 | Generelt | 22 |
| 5.2.2 | Avgangssjekk | 22 |
| 5.3 | Signaler | 24 |
| 5.3.1 | Signaler før og under avgang | 24 |
| 5.3.2 | Signaler under flyging | 25 |
| 5.4 | Avgang | 28 |
| 5.4.1 | Vindforhold | 28 |
| 5.4.2 | Bakkeeffekt | 29 |
| 5.4.3 | Avgang i slep | 30 |
| 5.4.4 | Utkopling fra slepet | 37 |
| 5.4.5 | Bruk av feil teknikk i slepet og nødprosedyrer | 39 |
| 5.4.5.1 | Generelt | 39 |
| 5.4.5.2 | Unormale og nødsituasjoner i slepet | 39 |
| 6.1 | Vi gir høyde og får fart | 3 |
| 6.1.1 | Løft over en åskam eller et fjell («ridge lift») («slope soaring») | 3 |
| 6.1.2 | Termikk («thermal lift») | 3 |
| 6.1.3 | Bølgeflyging («wave soaring») | 5 |
| 6.6 | Nød- og unormale situasjoner | 43 |
| 6.6.2 | Høydemåler | 43 |
| 6.6.3 | Stigefartsmåler / variometer | 44 |
| 6.6.4 | Fartsmåler | 44 |
| 6.6.5 | Cockpitdeksel (canopy) | 46 |
| 6.6.6 | Feil på ror | 46 |
| 6.6.7 | Utelanding | 46 |
| 6.6.8 | Nødutsprang | 49 |
| 7.5 | Landingsrunden | 17 |
| 7.5.1 | Nedstigningsområde – medvindslegg | 18 |
| 7.5.2 | Landingssjekk | 19 |
| 7.5.3 | Nøkkelpunktet («low key point)» | 20 |
| 7.5.4 | Diagonallegg og baselegg | 20 |
| 7.5.5 | Finalen | 20 |
| 7.6 | Landing | 24 |
| 7.6.1 | Utflatingsfasen | 24 |
| 7.6.2 | Settingspunktet | 25 |
| 7.6.3 | Utrulling etter landing | 25 |
| 7.6.4 | Merkelandinger | 25 |
| 7.6.5 | Kortbanelandinger | 25 |
| 7.6.7 | Landing over hinder | 26 |
| 7.6.8 | Sidevindslandinger | 26 |
| 7.6.8.1 | Krabbemetoden («crab method») | 26 |
| 7.6.8.2 | Sideglidning eller «lav-ving teknikk» | 26 |
| 7.6.8 | Standard parkeringsprosedyre | 28 |