Teori – Generelle kunnskaper om luftfartøy som gjelder seilfly

Hjem » Seilflysertifikat opplæring » Teori – Generelle kunnskaper om luftfartøy som gjelder seilfly
KapittelInnholdSide
3.3Seilflyets oppbygging, materialer og stresstoleranse9
3.3.1Flykroppen («fuselage»)9
3.3.2Vinger11
3.3.3Haleparti («empennage»)13
3.3.4Kontrollflater15
3.3.4.1Hjelperor18
3.3.4.1.1Trimror18
3.3.4.2Flaps19
3.3.4.3Spoilers og luftbremse («speed/air brakes»)20
3.3.5Understell20
3.3.6Schleicher ASK 21 – skolefly21
3.3.7Materialer og stresstoleranse22
3.3.7.1Metaller23
3.3.7.2Tre23
3.3.7.3Gummi24
3.3.7.4Plast24
3.3.7.5Komposittmateriale24
3.3.7.5.1Fordeler og ulemper med kompositt25
3.6Montering av seilflyet – daglig inspeksjon32
3.6.1Montering32
3.6.2Daglig inspeksjon, luftdyktighet og dokumenter35
4.6Daglig inspeksjon – utstyr ombord20
4.6.1Vi sjekker cockpit20
4.6.1.1Interiør og utstyr20
4.6.1.2Instrumentpanel og spaker / håndtak forsete24
4.6.1.3Instrumentpanel og spaker / håndtak baksete25
4.6.1.4Vi setter oss i setene26
4.6.2Vi gjør oss kjent med seilflyets spaker, håndtak og utstyr27
4.6.2.1Spaker og håndtak27
4.6.2.2Utstyr28
4.6.2.2.1Fallskjerm / redningsskjerm28
4.6.2.2.Førstehjelpsutstyr29
4.6.4Vi gjør oss kjent med seilflyets instrumenter46
4.6.4.1Generelt46
4.6.4.2Pitot-statiske flyinstrumenter46
4.6.4.2.2Fartsmåler48
4.6.4.2.3Høydemåler52
4.6.4.2.4Variometer58
4.6.4.2.4.1Variometer med kapasitetskolbe59
4.6.4.2.4.2Variometer med kapasitetskolbe, membran og kapillærrør60
4.6.4.2.4.3Elektriske variometre60
4.6.4.3Instrumenter som viser seilflyets stilling i luften62
4.6.4.3.1Ulltråd62
4.6.4.3.2Inklinometer62
4.6.4.3.3Gyroinstrumenter64
4.6.4.4.2G-måler72
4.6.4.4.3FLARM73