3.3 | Seilflyets oppbygging, materialer og stresstoleranse | 9 |
3.3.1 | Flykroppen («fuselage») | 9 |
3.3.2 | Vinger | 11 |
3.3.3 | Haleparti («empennage») | 13 |
3.3.4 | Kontrollflater | 15 |
3.3.4.1 | Hjelperor | 18 |
3.3.4.1.1 | Trimror | 18 |
3.3.4.2 | Flaps | 19 |
3.3.4.3 | Spoilers og luftbremse («speed/air brakes») | 20 |
3.3.5 | Understell | 20 |
3.3.6 | Schleicher ASK 21 – skolefly | 21 |
3.3.7 | Materialer og stresstoleranse | 22 |
3.3.7.1 | Metaller | 23 |
3.3.7.2 | Tre | 23 |
3.3.7.3 | Gummi | 24 |
3.3.7.4 | Plast | 24 |
3.3.7.5 | Komposittmateriale | 24 |
3.3.7.5.1 | Fordeler og ulemper med kompositt | 25 |
3.6 | Montering av seilflyet – daglig inspeksjon | 32 |
3.6.1 | Montering | 32 |
3.6.2 | Daglig inspeksjon, luftdyktighet og dokumenter | 35 |
4.6 | Daglig inspeksjon – utstyr ombord | 20 |
4.6.1 | Vi sjekker cockpit | 20 |
4.6.1.1 | Interiør og utstyr | 20 |
4.6.1.2 | Instrumentpanel og spaker / håndtak forsete | 24 |
4.6.1.3 | Instrumentpanel og spaker / håndtak baksete | 25 |
4.6.1.4 | Vi setter oss i setene | 26 |
4.6.2 | Vi gjør oss kjent med seilflyets spaker, håndtak og utstyr | 27 |
4.6.2.1 | Spaker og håndtak | 27 |
4.6.2.2 | Utstyr | 28 |
4.6.2.2.1 | Fallskjerm / redningsskjerm | 28 |
4.6.2.2. | Førstehjelpsutstyr | 29 |
4.6.4 | Vi gjør oss kjent med seilflyets instrumenter | 46 |
4.6.4.1 | Generelt | 46 |
4.6.4.2 | Pitot-statiske flyinstrumenter | 46 |
4.6.4.2.2 | Fartsmåler | 48 |
4.6.4.2.3 | Høydemåler | 52 |
4.6.4.2.4 | Variometer | 58 |
4.6.4.2.4.1 | Variometer med kapasitetskolbe | 59 |
4.6.4.2.4.2 | Variometer med kapasitetskolbe, membran og kapillærrør | 60 |
4.6.4.2.4.3 | Elektriske variometre | 60 |
4.6.4.3 | Instrumenter som viser seilflyets stilling i luften | 62 |
4.6.4.3.1 | Ulltråd | 62 |
4.6.4.3.2 | Inklinometer | 62 |
4.6.4.3.3 | Gyroinstrumenter | 64 |
4.6.4.4.2 | G-måler | 72 |
4.6.4.4.3 | FLARM | 73 |