Teori til seilflysertifikat
For å ta seiflysertifikat (SPL) må du bestå praktiske og teoretiske prøver.
Pensum finner du i boka «Den store seiflyboken», det er i tillegg utarbeidet et kompendie: «Fraseologi for seilflygere«
Pensum er ulikt inndelt etter henholdsvis fagtema og en praktisk tilnærming, oversikten nedenfor viser hvor du finner relevant teori til de ulike fagområdene. Pensumlista kan lastes ned på denne linken. Kapittel 9 «Forkortelser og begreper er felles for alle teorideler».
I oversikten nedenfor er hvert fagtema koblet til en egen informasjonsside.
Teorikvelder som er planlagt er listet her
Ingen Arrangementer
Informasjon som ikke er prøvepensum.
Kapittel | Innhold | Side |
1.1 | Hvordan boken er bygget opp | 2 |
1.2 | Introduksjon til flyging – en kjapp innføring i historien | 2 |
1.2.1 | Du store verden | 2 |
1.2.2 | Norsk luftfart | 5 |
Air law before first solo er en tentamen som skal være bestått i TMS, samt at øvrige kvalifikasjonskrav er oppnådd. Før solo er det også en praktisk solo utsjekk.
Kapittel | Innhold | Side |
2.3.1 | Alder og legeattest | 11 |
SERA.3105 | Laveste tillatte flygehøyde / SERA.5005 f) Visuelle flygeregler | 64 |
SERA.3130 | Akroflyging («aerobatic flight») | 65 |
SERA.3145 | Forbudsområder og restriksjonsområder | 66 |
SERA.3201 | til SERA.3210 Unngåelse av kollisjoner / vikepliktsregler | 66 |
SERA.3225 | Drift på og i nærheten av en flyplass | 69 |
Egne | vikepliktsregler under seilflyaktivitet | 70 |
Kapittel | Innhold | Side |
2.1 | Organisering av norsk luftfart | 3 |
2.1.1 | Lufttrafikktjeneste og statlig lufthavnrett | 4 |
2.1.2 | Luftfartsmyndigheter | 4 |
2.1.3 | Andre flyplasseiere | 5 |
2.1.4 | Ervervsmessig og ikke-ervervsmessig luftfart | 5 |
2.2 | Hvilket regelverk følger vi i Norge? | 8 |
2.2.1 | Chicago-konvensjonen og International Civil Aviation Organisation | 9 |
2.2.2 | Det europeiske flysikkerhetsbyrået – EASA og europeisk regelverk | 10 |
2.3 | Sertifikater og medisinske krav | 11 |
2.3.1 | Alder og legeattest | 11 |
2.3.2 | Utdanning og sertifikatkrav | 12 |
2.3.2.1 | Teoretisk utdanning | 12 |
2.3.2.2 | Praktisk utdanning | 13 |
2.3.2.3 | Teori- og ferdighetsprøve | 13 |
2.3.2.4 | Gyldighetsperioder, privilegier og krav til periodisk trening | 14 |
2.3.2.5 | Kreditt | 16 |
2.3.2.6 | Krav for å ta med passasjer | 16 |
2.3.2.7 | Språkferdigheter og flytelefonirettighet | 17 |
2.3.2.8 | Aldersgrenser | 17 |
2.3.2.9 | Tilbakekalling, suspendering og begrensninger | 17 |
2.4.5.2 | Flyinformasjonstjenesten («AIS – Aeronautical Information Service») | 59 |
2.4.5.2.1 | Jernbanetid, tidssystem og sommertid / vintertid | 60 |
2.4.5.3 | Lufttrafikktjenesten («ATS – Air Traffic Services») | 61 |
2.4.5.4 | ATS Luftrom og beskrivelse | 63 |
2.4.5.4.1 | Klasser luftrom | 63 |
2.4.5.4.2 | Luftrom for luftsportsaktiviteter | 65 |
2.4.5.4.3 | Fare- og restriksjonsområder, militære øvelses- og treningsområde | 66 |
2.4.7.3.4 | Seilflyets utrustning | 75 |
2.4.7.3.4.1 | Instrumenter (SAO.IDE.105) | 75 |
2.4.7.3.4.2 | Seter og sikkerhetsbelter | 79 |
2.4.7.3.4.3 | Oksygen (SAO.OP.150) (SAO.IDE.115) | 80 |
2.4.7.3.4.4 | Flyging over vann (SAO.IDE.120) | 80 |
2.4.7.3.4.5 | Overlevelsesutstyr (SAO.IDE.125) | 81 |
2.4.7.3.4.6 | Radioutstyr (SAO.IDE.130) | 81 |
2.4.7.3.4.7 | Transponderutstyr (SAO.IDE.135) | 81 |
3.1 | Flyplass eller flystripe? | 2 |
3.1.1 | Flyside og landside | 3 |
3.1.2 | Bruk av landingsplassen | 6 |
3.1.3 | Redningsutstyr og beredskap | 6 |
3.1.4 | Ferdsel | 7 |
3.2 | Operativt seilflypersonell | 7 |
3.6.2 | Daglig inspeksjon, luftdyktighet og dokumenter | 35 |
3.7 | Seilflyets registrering | 39 |
6.9 | Søk- og redningstjenesten («SAR – Search and Rescue») | 59 |
6.9.1 | Varsling og rapportering av ulykker og uhell | 60 |
6.10 | SERA – Standardised European Rules of the Air | 63 |
6.10.1 | Generelt | 63 |
6.10.2 | Fellesregler i SERA (et utdrag) | 63 |
SERA.2001 | Virkeområde | 63 |
SERA.2010 | Ansvar | 63 |
SERA.2015 | Fartøysjefens myndighet om bord et luftfartøy | 63 |
SERA.2020 | Problematisk bruk av psykoaktive stoffer | 64 |
SERA.3105 | Laveste tillatte flygehøyde / SERA.5005 f) Visuelle flygeregler | 64 |
SERA.3115 | Nedkasting og sprøyting fra luftfartøy | 64 |
SERA.3120 | Slepeflyging | 64 |
SERA.3130 | Akroflyging («aerobatic flight») | 65 |
SERA.3145 | Forbudsområder og restriksjonsområder | 66 |
SERA.3201 | til SERA.3210 Unngåelse av kollisjoner / vikepliktsregler | 66 |
SERA.3225 | Drift på og i nærheten av en flyplass | 69 |
| Egne vikepliktsregler under seilflyaktivitet | 70 |
6.10.3 | Regler som gjelder for VFR-flyvninger | 71 |
SERA.5001 | VMC-minsteverdier for sikt og avstand fra skyer | 71 |
SERA.5005 | og 5010 Visuelle flygeregler | 72 |
SERA.4001 | til SERA 4020 og SERA.8020 Reiseplan | 72 |
7.7 | Skilting og signaler på en flyplass | 29 |
7.8 | Lyssignal til trafikk i nærheten av en flyplass (lokaltrafikk) | 32 |
Kapittel | Innhold | Side |
2.4.7.3.4.8 | Personlig utrustning | 82 |
2.4.7.4 | Helse og egen fysisk og psykiske form – Er vi luftdyktige? | 83 |
2.4.7.4.1 | I = Illness (sykdom) | 84 |
2.4.7.4.2 | M = Medication (medisinbruk) | 84 |
2.4.7.4.3 | S = stress | 86 |
2.4.7.4.4 | A = alcohol | 87 |
2.4.7.4.5 | F = fatigue (utmattelse) | 89 |
2.4.7.4.6 | E = eating / (spising) | 90 |
2.4.7.5 | Dykking og flyging | 90 |
4.1 | Generelt | 3 |
4.2 | Kroppens døgnrytme og søvn | 3 |
4.3 | Personlig hygiene og fysisk form – problemområder | 4 |
4.3.1 | Mage- og tannproblemer | 4 |
4.3.2 | Overvekt og trening | 5 |
4.3.3 | Mathygiene | 5 |
4.3.4 | Ernæring | 5 |
4.3.5 | Giftige gasser og stoffer | 6 |
4.4 | Å gjøre feil | 6 |
4.4.1 | Hvordan vi oppfører oss | 8 |
4.4.2 | Type oppførsel og de feil vi gjør | 8 |
4.4.3 | Forklaringsmodeller og konsekvenser | 9 |
4.4.3.1 | Mellom liv og liv («liveware-liveware») | 11 |
4.4.3.2 | Mellom liv og programvare («liveware-software») | 11 |
4.4.3.3 | Mellom liv og maskinvare («liveware-hardware») | 12 |
4.4.3.4 | Mellom liv og miljø («liveware-environment») | 12 |
4.4.3.5 | Konsekvenser | 12 |
4.4.4 | Feilhåndtering («error management») | 14 |
4.5 | Sjekklister, hukommelse og læring | 16 |
4.5.1 | Generelt | 16 |
4.5.2 | Sensorisk hukommelse | 17 |
4.5.3 | Korttidshukommelse (STM) | 18 |
4.5.4 | Langtidshukommelse (LTM) | 18 |
4.5.5 | Læring | 19 |
4.6.2.2.3 | Oksygenutstyr og bruk – faren for hypoksi | 30 |
6.5 | Flymedisinske faktorer | 28 |
6.5.1 | G-påvirkning | 28 |
6.5.2 | Symptomer og farer ved positiv Gz | 30 |
6.5.3 | Symptomer og farer ved negativ Gz | 30 |
6.5.2 | Puste og åndedrett, kroppens metabolisme | 32 |
6.5.3 | Nervesystemet | 34 |
6.5.4 | Hypoksi | 35 |
6.5.5 | Hyperventilasjon | 36 |
6.5.6 | Dehydrering og heteslag | 38 |
6.5.6.1 | Dehydrering | 38 |
6.5.6.2 | Heteslag | 38 |
6.5.7 | Flyging i lave temperaturer | 39 |
6.5.8 | Sammenligning symptomer | 40 |
6.5.9 | Sanseillusjoner | 40 |
6.5.9.1 | Visuelle illusjoner | 41 |
6.5.9.2 | Spatial desorientering | 41 |
6.7 | Stress og mental belastning | 51 |
6.7.1 | Innledning | 51 |
6.7.2 | Hva er stress | 52 |
6.7,2 | Faktorer som setter i gang kroppens stress-mekanismer («arousal») | 53 |
6.7.3 | Symptomer på stress | 54 |
6.7.4 | Forebygging og håndtering | 55 |
6.11 | Øyet og utkikk | 75 |
6.11.1 | Øyet | 75 |
6.11.1.1 | Den blinde flekken | 77 |
6.11.1.2 | Fargesyn og fargeblindhet | 78 |
6.11.1.3 | Samsyn og synsskarphet | 78 |
6.11.1.4 | Tilpassing til forskjellige lysforhold | 79 |
6.11.2 | Utkikk | 79 |
6.12 | Fartøysjefens ansvar og flygerskjønn | 80 |
7.3 | Visuelle illusjoner og situasjonsforståelse | 11 |
7.4 | Problemer med trykkutjevning under nedstigning | 15 |
7.4.1 | Forkjølelse | 15 |
7.4.2 | Trykkutjevning | 15 |
Kapittel | Innhold | Side |
2.4.2 | Grunnleggende meteorologi | 19 |
2.4.2.1 | Luften som omgir oss og dens egenskaper | 19 |
2.4.2.2 | Noen viktige begreper | 20 |
2.4.2.3 | Vanndampen og dens kretsløp | 21 |
2.4.2.4 | Tilførsel av varme, luftens stabilitet | 23 |
2.4.2.5 | Stabilitetsforhold og oppvarming | 24 |
2.4.2.6 | Solstråling | 25 |
2.4.2.7 | Varmeledning og varmestråling | 26 |
2.4.2.8 | Temperaturvariasjoner | 26 |
2.4.3. | Værsystemer, luftmasser og vind | 27 |
2.4.3.1 | Luftmasser | 27 |
2.4.3.2 | Flyværet i varmluft | 28 |
2.4.3.2.1 | Maritim og kontinental varmluft | 28 |
2.4.3.3 | Flyværet i kaldluft | 29 |
2.4.3.3.1 | Maritim og kontinental kaldluft | 29 |
2.4.3.4 | Fronter | 30 |
2.4.3.4.1 | Varmfront | 32 |
2.4.3.4.2 | Kaldfront | 32 |
2.4.3.4.3 | Stasjonær front | 33 |
2.4.3.4.4 | Okkludert front | 33 |
2.4.3.4.5 | Grensen mellom de to luftmassene | 34 |
2.4.3.4.6 | Lufttrykk og vind | 34 |
2.4.3.4.7 | Temperatur og duggpunkt | 35 |
2.4.3.4.8 | Terrengets innvirkning | 36 |
2.4.3.5 | Vind | 36 |
2.4.3.5.1 | Corioliskraften | 37 |
2.4.3.5.2 | Friksjonslaget | 37 |
2.4.3.5.3 | Lokale vinder | 38 |
2.4.4 | Termodynamiske diagrammer – oppstigningskurver | 42 |
2.4.4.1 | Oppstigningskurve | 42 |
2.4.5 | Luftfartens tjenester og luftrom | 46 |
2.4.5.1 | Flyværtjenesten | 46 |
2.4.5.1.1 | METAR | 47 |
2.4.5.1.2 | TAF | 47 |
2.4.5.1.3 | IGA-varsel | 47 |
2.4.5.1.4 | SIGMET og AIRMET | 48 |
2.4.5.1.5 | Vind og trykkmønstre på bakkekart eller synoptisk værkart («surface analysis») | 50 |
2.4.5.1.6 | Meteorologiske koder og forkortelser og bruk av disse | 51 |
2.4.5.1.6.1 | Innledning | 51 |
2.4.5.1.6.2 | Vær og vind i METAR og TAF | 52 |
2.4.5.1.6.3 | Vær og vind i IGA-varsel | 55 |
2.4.5.1.6.4 | Værforhold i SIGMET og AIRMET | 56 |
2.4.5.1.6.5 | Sammenligning av meldingstyper | 58 |
5.5 | Hva er en sky? | 43 |
5.5.1 | Klassifisering av skyer | 44 |
5.5.1.1 | Høye skyer med skybase over 6000 meter | 45 |
5.5.1.2 | Mellomhøye skyer med skybase over ca. 2000 meter | 47 |
5.5.1.3 | Lave skyer med skybase under ca. 2000 meter | 50 |
5.5.1.4 | Skyer som går gjennom flere høydetrinn | 52 |
5.5.1.4.1 | Regnskylag og snøskylag («Ns – Nimbostratus») | 52 |
5.5.1.4.2 | Haugskyer («Cu / TCu – Cumulus / Towering Cumulus») | 52 |
5.5.1.4.3 | Bygeskyer («Cb – Cumulonimbus») | 53 |
5.5.2 | Daglig variasjon | 55 |
7.2 | Vindforhold | 6 |
7.2.1 | Vindskjær | 6 |
7.2.2 | Gust front, regn og regnbyger | 7 |
7.2.3 | Frontskjær | 9 |
7.2.4 | Sterke og variable vinder | 9 |
7.2.5 | Cumulus med høy base | 9 |
7.2.6 | Vindskygge | 9 |
7.2.7 | Fjell og fjordarmer | 10 |
Kapittel | Innhold | Side |
2.4.5.5 | Telekommunikasjonstjenesten / luftfartens samband | 66 |
4.6.3 | Flyradio og talekommunikasjon | 34 |
4.6.3.1 | Hva er en radiobølge? Noen begreper | 35 |
4.6.3.2 | Hva er en flyradio og hvordan bruker vi den? | 38 |
4.6.3.3 | Sendeteknikk | 39 |
4.6.3.4 | Fonetisk alfabet – standard fraseologi | 40 |
4.6.3.5 | Kalling og meldinger | 41 |
4.6.3.6 | Prøvesendinger | 44 |
4.6.3.7 | Radiofeil («lost communication procedure») | 45 |
6.8 | Flytelefoniprosedyrer og bruk av transponder | 56 |
6.8.1 | Nød- og il-samband | 56 |
6.8.2 | Nød- og hastesignaler | 57 |
6.8.3 | Bruk av transponder (XPDR – Transponder) | 58 |
Kapittel 8 | Flytelefoni | |
16.1 | Sending, kontroll og uttale av sifre | 1 |
16.1.1 | Alle siffergrupper | 1 |
16.1.2 | Alle siffergrupper som inneholder hele hundretall og hele tusentall | 1 |
16.1.3 | Kombinasjon av tusentall og hele hundretall | 1 |
16.1.4 | Siffergrupper som inneholder desimaltegn | 1 |
16.1.5 | Bruk av flygenivå | 1 |
16.1.6 | Sending av klokkeslett | 1 |
16.1.7 | Lese tilbake siffer | 1 |
16.1.8 | Lese tilbake frekvenser ved forskjellig kanalseparasjon | 2 |
16.2 | Prøvesendinger | 2 |
16.3 | Sendeteknikk | 2 |
16.3.1 | Skrevne meldinger | 2 |
16.3.2 | Generell sendeteknikk | 3 |
16.4 | Kallesignal for luftfartsstasjoner på radiotelefoni | 3 |
16.5 | Kallesignal for luftfartøy | 3 |
16.6 | Radiofraseologi, generell | 4 |
16.7 | Meldinger som ikke skal sendes over radiotelefoni | 9 |
Kapittel | Innhold | Side |
5.1 | Bernoulli og Newton, løft og luftstrøm | 2 |
5.1.1 | Vinge eller profil? | 3 |
5.1.2 | Relativ (vind) luftstrøm og angrepsvinkel | 4 |
5.1.3 | Profil, strømlinjemønster og fordeling av trykk | 5 |
5.1.4 | Vinge, form og areal | 7 |
5.1.4.1 | Elliptiske vinger | 9 |
5.1.4.2 | Rektangulære vinger | 9 |
5.1.4.3 | Vinger som smaler av («tapered wings») | 10 |
5.1.4.4 | Vinger som er pilformet forover («swept forward wings») | 10 |
5.1.5 | Faktorer som påvirker løftet | 10 |
5.1.6 | Kreftene løft, motstand, trekk-kraft og vekt | 11 |
5.1.6.1 | Løft | 12 |
5.1.6.2 | Vekt og trekk-kraft | 12 |
5.1.6.3 | Motstand | 13 |
5.1.6.4 | Indusert motstand | 16 |
6.1.4 | Tre akser og stabilitet | 5 |
6.1.4.2 | Lengdestabilitet («longitudinal stability») | 9 |
6.1.4.3 | Tverrstabilitet («lateral stability») | 9 |
6.1.4.4 | Retningsstabilitet («directional stability») | 10 |
6.1.4.4 | Flygerinduserte svingninger | 12 |
6.2 | Angrepsvinkel og steiling | 13 |
6.3 | Øvelser | 14 |
6.3.1 | Flyging rett frem med sideror, balanseror og høyderor | 14 |
6.3.2 | Siderorets og høyderorets virkning ved forskjellig krengning | 16 |
6.3.3 | Sving og krefter som virker i denne | 17 |
6.3.4 | Steilinger | 21 |
6.3.4.1 | Steiling uten at nesen dropper | 22 |
6.3.4.2 | Steiling med nesedropp | 22 |
6.3.4.3 | Steiling med vingedropp (men uten at nesen dropper) | 22 |
6.3.4.4 | Steiling med luftbremser ute (men uten at nesen dropper) | 22 |
6.3.4.5 | Steiling i sving (men uten at nesen dropper) | 23 |
6.3.5 | Spinn | 24 |
6.4 | Hastigheter og begrensninger | 27 |
6.4.1 | Flutter | 27 |
6.4.2 | Lastfaktor | 28 |
Kapittel | Innhold | Side |
2.4 | Før vi flyr | 18 |
2.4.1 | Standardisering | 18 |
5.2 | Flyslepet | 22 |
5.2.1 | Generelt | 22 |
5.2.2 | Avgangssjekk | 22 |
5.3 | Signaler | 24 |
5.3.1 | Signaler før og under avgang | 24 |
5.3.2 | Signaler under flyging | 25 |
5.4 | Avgang | 28 |
5.4.1 | Vindforhold | 28 |
5.4.2 | Bakkeeffekt | 29 |
5.4.3 | Avgang i slep | 30 |
5.4.4 | Utkopling fra slepet | 37 |
5.4.5 | Bruk av feil teknikk i slepet og nødprosedyrer | 39 |
5.4.5.1 | Generelt | 39 |
5.4.5.2 | Unormale og nødsituasjoner i slepet | 39 |
6.1 | Vi gir høyde og får fart | 3 |
6.1.1 | Løft over en åskam eller et fjell («ridge lift») («slope soaring») | 3 |
6.1.2 | Termikk («thermal lift») | 3 |
6.1.3 | Bølgeflyging («wave soaring») | 5 |
6.6 | Nød- og unormale situasjoner | 43 |
6.6.2 | Høydemåler | 43 |
6.6.3 | Stigefartsmåler / variometer | 44 |
6.6.4 | Fartsmåler | 44 |
6.6.5 | Cockpitdeksel (canopy) | 46 |
6.6.6 | Feil på ror | 46 |
6.6.7 | Utelanding | 46 |
6.6.8 | Nødutsprang | 49 |
7.5 | Landingsrunden | 17 |
7.5.1 | Nedstigningsområde – medvindslegg | 18 |
7.5.2 | Landingssjekk | 19 |
7.5.3 | Nøkkelpunktet («low key point)» | 20 |
7.5.4 | Diagonallegg og baselegg | 20 |
7.5.5 | Finalen | 20 |
7.6 | Landing | 24 |
7.6.1 | Utflatingsfasen | 24 |
7.6.2 | Settingspunktet | 25 |
7.6.3 | Utrulling etter landing | 25 |
7.6.4 | Merkelandinger | 25 |
7.6.5 | Kortbanelandinger | 25 |
7.6.7 | Landing over hinder | 26 |
7.6.8 | Sidevindslandinger | 26 |
7.6.8.1 | Krabbemetoden («crab method») | 26 |
7.6.8.2 | Sideglidning eller «lav-ving teknikk» | 26 |
7.6.8 | Standard parkeringsprosedyre | 28 |
Kapittel | Innhold | Side |
2.4.6 | Flykart | 69 |
2.4.7 | Planlegging | 72 |
2.4.7.1 | Generelt | 72 |
2.4.7.2 | SERA | 73 |
2.4.7.3 | Operativt regelverk («Del-SAO – Sailplane operations») | 73 |
2.4.7.3.2 | Bruk av landingsplasser (SAO.OP.110) | 74 |
2.4.7.3.3 | Forberedelse (SAO.OP.120 og 135) | 74 |
3.4 | Masse og balanse – begrensninger | 26 |
3.4.1 | Begreper | 26 |
3.4.2 | Tyngdepunktets plassering og begrensninger | 27 |
3.5 | Ytelser – muligheter og begrensninger | 30 |
3.5.1 | Tetthetshøyde | 30 |
3.5.2 | Vind | 30 |
3.5.3 | Seilflyets masse | 32 |
3.5.4 | Utforming og vedlikehold | 32 |
5.1.7 | Glideforhold og hastighetspolar | 19 |
7.1 | Nedstigning | 3 |
7.5.6 | Finaleglidning | 22 |
Kapittel | Innhold | Side |
3.3 | Seilflyets oppbygging, materialer og stresstoleranse | 9 |
3.3.1 | Flykroppen («fuselage») | 9 |
3.3.2 | Vinger | 11 |
3.3.3 | Haleparti («empennage») | 13 |
3.3.4 | Kontrollflater | 15 |
3.3.4.1 | Hjelperor | 18 |
3.3.4.1.1 | Trimror | 18 |
3.3.4.2 | Flaps | 19 |
3.3.4.3 | Spoilers og luftbremse («speed/air brakes») | 20 |
3.3.5 | Understell | 20 |
3.3.6 | Schleicher ASK 21 – skolefly | 21 |
3.3.7 | Materialer og stresstoleranse | 22 |
3.3.7.1 | Metaller | 23 |
3.3.7.2 | Tre | 23 |
3.3.7.3 | Gummi | 24 |
3.3.7.4 | Plast | 24 |
3.3.7.5 | Komposittmateriale | 24 |
3.3.7.5.1 | Fordeler og ulemper med kompositt | 25 |
3.6 | Montering av seilflyet – daglig inspeksjon | 32 |
3.6.1 | Montering | 32 |
3.6.2 | Daglig inspeksjon, luftdyktighet og dokumenter | 35 |
4.6 | Daglig inspeksjon – utstyr ombord | 20 |
4.6.1 | Vi sjekker cockpit | 20 |
4.6.1.1 | Interiør og utstyr | 20 |
4.6.1.2 | Instrumentpanel og spaker / håndtak forsete | 24 |
4.6.1.3 | Instrumentpanel og spaker / håndtak baksete | 25 |
4.6.1.4 | Vi setter oss i setene | 26 |
4.6.2 | Vi gjør oss kjent med seilflyets spaker, håndtak og utstyr | 27 |
4.6.2.1 | Spaker og håndtak | 27 |
4.6.2.2 | Utstyr | 28 |
4.6.2.2.1 | Fallskjerm / redningsskjerm | 28 |
4.6.2.2. | Førstehjelpsutstyr | 29 |
4.6.4 | Vi gjør oss kjent med seilflyets instrumenter | 46 |
4.6.4.1 | Generelt | 46 |
4.6.4.2 | Pitot-statiske flyinstrumenter | 46 |
4.6.4.2.2 | Fartsmåler | 48 |
4.6.4.2.3 | Høydemåler | 52 |
4.6.4.2.4 | Variometer | 58 |
4.6.4.2.4.1 | Variometer med kapasitetskolbe | 59 |
4.6.4.2.4.2 | Variometer med kapasitetskolbe, membran og kapillærrør | 60 |
4.6.4.2.4.3 | Elektriske variometre | 60 |
4.6.4.3 | Instrumenter som viser seilflyets stilling i luften | 62 |
4.6.4.3.1 | Ulltråd | 62 |
4.6.4.3.2 | Inklinometer | 62 |
4.6.4.3.3 | Gyroinstrumenter | 64 |
4.6.4.4.2 | G-måler | 72 |
4.6.4.4.3 | FLARM | 73 |
Kapittel | Innhold | Side |
2.4.6 | Flykart | 69 |
4.6.4.4 | Operative- og navigasjonsinstrumenter | 67 |
4.6.4.4.1 | Kompass og kompassfeil | 67 |
4.7 | Grunnleggende navigasjon | 74 |
4.7.1 | Jordkloden | 74 |
4.7.1.1 | Jordens koordinatsystem | 75 |
4.7.1.2 | Bestemme tid | 76 |
4.7.1.3 | Finne retning | 76 |
4.7.1.4 | Finne hastighet over bakken | 80 |
4.7.1.5 | Peilinger («bearings») | 81 |
4.7.1.6 | GNSS – Global navigation satellite systems | 82 |
4.7.1.6.1 | Segmenter | 82 |
4.7.1.6.2 | Nøyaktighet | 82 |
4.7.1.6.3 | RAIM | 82 |
4.7.1.6.4 | GPS signalfeil | 82 |
4.7.1.6.5 | Brukerfeil | 83 |
Teoriprøve for vinsjutsjekk
Generelle kunnskaper om luftfartøy som gjelder seilfly. Tillegg TMG.